Preview

Педагогическое образование в России

Расширенный поиск

ЯЗЫКОВАЯ ТРЕВОЖНОСТЬ КАК ПРОБЛЕМА В ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ И ФАКТОРЫ ЕЕ ВОЗНИКНОВЕНИЯ: АНАЛИЗ ТЕОРЕТИЧЕСКИХ И ЭМПИРИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ

https://doi.org/10.26170/2079-8717_2021_04_05

Полный текст:

Аннотация

В статье рассматриваются понятие и факторы возникновения языковой тревожности. Актуальность исследования обуcловлена повышенным интересом к изучению иностранных языков, а также масштабностью проблемы языковой тревожности и разрозненностью в определении факторов ее возникновения, что осложняет разработку подходов к ее решению. По теме исследования были проведены анализ и обобщение многочисленных отечественных и зарубежных исследований, демонстрирующих многоаспектность и сложность проблемы, которая не ограничена только лишь психологическим, социальным или же лингвистическим контекстом. В статье приведен обзор текущих методов изучения языковой тревожности и их развитие; проанализированы и описаны факторы появления языковой тревожности. Они разделяются на две большие категории, а именно: внешние факторы, включающие характер образовательной системы, культурные особенности учащихся, изучаемый язык, методику преподавания, личность преподавателя и систему оценивания; особое внимание уделено проблеме в контексте российской системы образования. Также выделена группа внутренних (личных) факторов, т. е. относящихся конкретно к изучающим язык; они включают в себя осведомленность учащихся о тревожности, их убеждения, перфекционизм, мотивацию, адекватность самооценки, а также физиологические и психологические особенности. Был сделан вывод, что языковая тревожность – сложное явление для изучения, которое требует использования целого комплекса методов для получения однозначных данных. Тревожность является неизбежным препятствием в изучении языка, и исследователи предлагают стратегии по ее снижению, однако те, в свою очередь, требуют систематизации, а также рассмотрения и оценки на практике.

Об авторе

В. А. Каяво
Уральский федеральный университет им. первого Президента России Б. Н. Ельцина
Россия

Каяво Виолетта Александровна, ассистент кафедры германской филологии

620000, г. Екатеринбург, пр-т Ленина, 51



Список литературы

1. Андрюшкина, Ю. С. Экспериментальное исследование влияния личностной и иноязыковой тревожности в условиях учебного билингвизма / Ю. С. Андрюшкина. – Текст : электронный // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. – 2020. – № 49. – С. 9-23. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=41455284 (дата обращения: 30.04.2021).

2. Антинескул, О. Л. Перфекционизм в преподавании и изучении иностранных языков / О. Л. Антинескул, М. С. Шевелева. – Текст : электронный // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. – 2017. – № 2. – С. 65-78. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29800489 (дата обращения: 30.04.2021).

3. Иксанова, М. Г. Особенности языковой тревожности и психологических барьеров студентов нелингвистических направлений в процессе изучения английского языка и способы их преодоления / М. Г. Иксанова, Е. В. Красильникова, Н. В. Воробьева. – Текст : электронный // Общество: социология, психология, педагогика. – 2021. – № 1 (81). – С. 83-88. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44777522 (дата обращения: 28.04.2021).

4. Казенная, Е. В. Детерминанты затруднений и детский неуспешный опыт в изучении иностранного языка / Е. В. Казенная. – Текст : электронный // Актуальные проблемы психологического знания. – 2020. – № 1/2. – С. 46-51. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44525766 (дата обращения: 29.04.2021).

5. Каскевич, А. А. О результатах исследования языкового барьера среди студентов технического вуза / А. А. Каскевич. – Текст : электронный // Вестник КрасГАУ. – 2012. – № 11 (74). – С. 256-259. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-rezultatah-issledovaniya-yazykovogo-bariera-sredi-studentov-tehnicheskogovuza (дата обращения: 26.04.2021).

6. Козубовская, Л. А. Обучение английскому языку взрослых. Преодоление психологических и языковых барьеров / Л. А. Козубовская, Е. Л. Сентебова. – Текст : электронный // Гуманитарные, социальноэкономические и общественные науки. – 2015. – № 7. – С. 195-198. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/perfektsionizm-v-prepodavanii-i-izuchenii-inostrannyh-yazykov/viewer (дата обращения: 26.04.2021).

7. Романов, П. С. Взаимосвязь лингвистической тревожности с другими факторами при изучении английского языка как иностранного / П. С. Романов. – Текст : электронный // Система ценностей современного общества. – 2010. – № 10-1. – С. 212-214. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyazlingvisticheskoy-trevozhnosti-s-drugimi-faktorami-pri-izuchenii-angliyskogo-yazyka-kak-inostrannogo (дата обращения: 28.04.2021).

8. Романов, П. С. Эволюция взглядов зарубежных исследователей на проблему лингвистической тревожности при изучении иностранных языков / П. С. Романов. – Текст : электронный // Коммуникация в современном поликультурном мире: этнопсихолингвистический анализ / ответственный редактор Т. А. Барановская. – М., 2013. – С. 209-224. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=22254511 (дата обращения: 28.04.2021).

9. Романов, П. С. Каузативные модели лингвистической тревожности в зарубежной науке / П. С. Романов. – Текст : электронный // Актуальные проблемы германистики, романистики и русистики. – 2015. – № 2. – С. 81-89. – URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_27688616_78515908.pdf (дата обращения: 28.04.2021).

10. Шепеленко, Т. М. Психологические аспекты изучения иностранных языков / Т. М. Шепеленко. – Текст : электронный // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. – 2017. – № 1. – С. 117-125. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologicheskie-aspekty-izucheniya-inostrannyh-yazykov (дата обращения: 28.04.2021).

11. Amengual-Pizarro, M. Foreign language classroom anxiety among English for Specific Purposes (ESP) students / M. Amengual-Pizarro. – Text : electronic // International Journal of English Studies. – 2018. – № 18 (2). – P. 145-159. – URL: https://www.researchgate.net/publication/330244977_Foreign_language_classroom_anxiety_among_English_for_Specific_Purposes_ESP_students (mode of access: 20.05.2020).

12. Aslan, E. S. The interplay between learner beliefs and foreign language anxiety: Insights from the Turkish EFL context / E. S. Aslan, A. S. Thompson. – Text : electronic // The Language Learning Journal. – 2018. – P. 1-14. – URL: https://www.researchgate.net/publication/328865034_The_interplay_between_learner_beliefs_and_foreign_language_anxiety_insights_from_the_Turkish_EFL_context (mode of access: 20.05.2020).

13. Castañeda, S. B. Lifelong learning and limiting factors in second language acquisition for adult students in post-obligatory education / S. B. Castañeda. – Text : electronic // Cogent Psychology. – 2017. – № 4 (1). – P. 1-15. – URL: https://www.researchgate.net/publication/321060378_Lifelong_learning_and_limiting_factors_in_second_language_acquisition_for_adult_students_in_post-obligatory_education (mode of access: 20.05.2020).

14. Dewaele, J.-M. Emotions in multiple languages / J.-M. Dewaele. – Palgrave Macmillan, 2010. – URL: https://doi.org/10.1057/9780230289505 (mode of access: 20.05.2020). – Text : electronic.

15. Dewaele, J.-M. Are perfectionists more anxious foreign language learners and users? / J.-M. Dewaele. – Text : electronic // New insights into language anxiety: Theory, research and educational implications / ed. by C. Gkonou, M. Daubney, J.-M. Dewaele. – Channel View Publications, 2017. – P. 70-90. – URL: https://doiorg.ezproxy.lib.monash.edu.au/10.21832/9781783097722 (mode of access: 20.05.2020).

16. Dewaele, J.-M. Psychological dimensions and foreign language anxiety / J.-M. Dewaele. – Text : electronic // The Routledge handbook of instructed second language acquisition / ed. by S. Loewen & M. Sato. – 2017. – P. 433-450. – URL: https://doi.org/10.4324/9781315676968 (mode of access: 20.05.2020).

17. Dewaele, J.-M. The two faces of Janus? Anxiety and enjoyment in the foreign language classroom / J.-M. Dewaele, P. D. MacIntyre. – Text : electronic // Studies in Second Language Learning and Teaching. – 2014. – № 4 (2). – P. 237-274. – URL: https://doi.org/10.14746/ssllt.2014.4.2.5 (mode of access: 20.05.2020).

18. Drakulić, M. The ‘unforgettable’ experience of foreign language anxiety / M. Drakulić. – Text : electronic // Journal of Education Culture and Society. – 2015. – № 6 (1). – P. 120-128. – URL: https://doi.org/10.15503/jecs20151.120.128 (mode of access: 20.05.2020).

19. Effiong, O. Getting them speaking: Classroom social factors and foreign language anxiety / O. Effiong. – Text : electronic // TESOL Journal. – 2016. – № 7 (1). – P. 132-161. – URL: https://doi-org.ezproxy. lib.monash.edu.au/10.1002/tesj.194 (mode of access: 20.05.2020).

20. Gkonou, C. A diary study on the causes of English language classroom anxiety / C. Gkonou. – Text : electronic // International Journal of English Studies. – 2013. – № 13 (1). – P. 51-68. – URL: https://searchproquest-com.ezproxy.lib.monash.edu.au/docview/1496986193?accountid=12528 (mode of access: 20.05.2020).

21. Gürsoy, E. Is younger really better? Anxiety about learning a foreign language in Turkish children / E. Gürsoy, F. Akin. – Text : electronic // Social Behavior and Personality. – 2013. – № 41 (5). – P. 827-841. – URL: http://dx.doi.org.ezproxy.lib.monash.edu.au/10.2224/sbp.2013.41.5.827 (mode of access: 20.05.2020).

22. He, D. Major Reasons Leading to FLSA / D. He. – Text : electronic // Foreign language learning anxiety in China: Theories and applications in English language teaching. – Springer Singapore, 2018. – P. 87-14. – URL: https://doi.org/10.1007/978-981-10-7662-6 (mode of access: 20.05.2020).

23. Horwitz, E. K. Foreign language classroom anxiety / E. K. Horwitz, M. B. Horwitz, J. Cope. – Text : electronic // The Modern Language Journal. – 1986. – № 70 (2). – P. 125-132. – URL: https://www.jstor.org/stable/327317 (mode of access: 25.05.2020).

24. Horwitz, E. K. Reflections on Horwitz (1986), “Preliminary Evidence for the Validity and Reliability of a Foreign Language Anxiety Scale” / E. K. Horwitz. – Text : electronic // TESOL Quarterly. – 2016. – № 50 (4). – P. 932-935. – URL: https://doi-org.ezproxy.lib.monash.edu.au/10.1002/tesq.295 (mode of access: 20.05.2020).

25. Hubenthal, W. Older Russian immigrants’ experiences in learning English: motivation, methods, and barriers / W. Hubenthal. – Text : electronic // Adult Basic Education. – 2004. – № 14 (2). – P. 104-126. – URL: https://search-proquest-com.ezproxy.lib.monash.edu.au/docview/227580558?accountid=12528 (mode of access: 20.05.2020).

26. Khudobina, O. Bilingual learners’ willingness to communicate in English and anxiety when speaking the language / O. Khudobina, O. Hopiaynen, E. Bondarenko. – Text : electronic // SHS Web of Conferences – 2019. – № 69. – P. 1-7. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=42932940& (mode of access: 30.04.2021).

27. Latif, N. A. B. A. A study on English language anxiety among adult learners in University Technology Malaysia (UTM) / N. A. B. A. A. Latif. – Text : electronic // Procedia – Social and Behavioral Sciences. – 2015. – № 208. – P. 223-232. – URL: https://doi-org.ezproxy.lib.monash.edu.au/10.1016/j.sbspro.2015.11.198 (mode of access: 20.05.2020).

28. Luo, H. Foreign language anxiety: Past and future / H. Luo. – Text : electronic // Chinese Journal of Applied Linguistics. – 2013. – № 36 (4). – P. 442-464. – URL: https://doi.org/10.1515/cjal-2013-0030 (mode of access: 20.05.2020).

29. Luo, H. Predictors of foreign language anxiety: A study of college-level L2 learners of Chinese / H. Luo. – Text : electronic // Chinese Journal of Applied Linguistics. – 2018. – № 41 (1). – P. 3-24. – URL: http://dx.doi.org.ezproxy.lib.monash.edu.au/10.1515/cjal-2018-0001 (mode of access: 20.05.2020).

30. MacIntyre, P. D. An overview of language anxiety research and trends in its development / P. D. MacIntyre. – Text : electronic // New insights into language anxiety: Theory, research and educational implications / ed. by C. Gkonou, M. Daubney, J.-M. Dewaele. – Channel View Publications, 2017. – P. 11-30. – URL: https://doi-org.ezproxy.lib.monash.edu.au/10.21832/9781783097722 (mode of access: 20.05.2020).

31. Rasskazova, T. English language teacher development in a Russian university: Context, problems and implications / T. Rasskazova, M. Guzikova, A. Green. – Text : electronic. // Ampersand. – 2017. – № 4. – P. 1-9. – URL: https://www.researchgate.net/publication/313288000_English_language_teacher_development_in_a_Russian_university_Context_problems_and_implications (mode of access: 28.04.2021).

32. Shirvan, M. E. Longitudinal examination of adult students’ self-efficacy and anxiety in the course of general English and their prediction by ideal self-motivation: Latent growth curve modelling / M. E. Shirvan, G. H. Khajavy, M. Nazifi, T. Taherian // New Horizons in Adult Education and Human Resource Development. – 2018. – № 30 (4). – P. 23-41. – DOI: https://doi.org/10.1002/nha3.20230 (mode of access: 20.05.2020).

33. Stakanova, E. Breaking down barriers to effective EFL communication: A look at sense-making techniques / E. Stakanova. – Text : electronic // International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education. – 2018. – № 6 (3). – P. 29-34. – URL: https://www.researchgate.net/publication/329819940_Breaking_down_barriers_to_effective_EFL_communication_A_look_at_sense-making_techniques (mode of access: 25.04.2021).

34. Szyszka, M. Pronunciation learning strategies and language anxiety: In search of an interplay / M. Szyszka. – Cham : Springer International Publishing, 2017. – 224 p.

35. Ter-Minasova, S. G. Traditions and innovations: English language teaching in Russia / S. G. TerMinasova. – Text : electronic // World Englishes. – 2005. – № 24 (4). – P. 445-454. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=13483548 (mode of access: 25.04.2021).

36. Tosun, B. Oh no! Not ready to speak! An investigation on the major factors of foreign language classroom anxiety and the relationship between anxiety and age / B. Tosun. – Text : electronic // Journal of Language and Linguistic Studies. – 2018. – 14 (1). – P. 230-241. – URL: https://search-informit-com-au.ezproxy.lib.monash.edu.au/documentSummary;dn=865606070340740;res=IELHSS (mode of access: 20.05.2020).

37. Trang, T. T. T. (2013). Foreign language anxiety: Understanding its status and insiders’ awareness and attitudes / T. T. T. Trang, R. B. Baldauf, K. Moni. – Text : electronic // TESOL Quarterly. – 2013. – № 47 (2). – P. 216-243. – URL: https://doi-org.ezproxy.lib.monash.edu.au/10.1002/tesq.85 (mode of access: 20.05.2020).

38. Zarudnaya, M. V. Development of foreign language proficiency assessment and control methods in heterogenious groups of adult learners in further education as a tool to increase students’ motivation / M. V. Zarudnaya, O. I. Barsova. – Text : electronic. // CBU international conference proceedings. – 2014. – № 2. – P. 228-233. – URL: https://www.researchgate.net/publication/280779269_DEVELOPMENT_OF_FOREIGN_LANGUAGE_PROFICIENCY_ASSESSMENT_AND_CONTROL_METHODS_IN_HETEROGENIOUS_GROUPS_OF_ADULT_LEARNERS_IN_FURTHER_EDUCATION_AS_A_TOOL_TO_INCREASE_STUDENTS'_MOTIVATION (mode of access: 25.04.2021).


Для цитирования:


Каяво В.А. ЯЗЫКОВАЯ ТРЕВОЖНОСТЬ КАК ПРОБЛЕМА В ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ И ФАКТОРЫ ЕЕ ВОЗНИКНОВЕНИЯ: АНАЛИЗ ТЕОРЕТИЧЕСКИХ И ЭМПИРИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ. Педагогическое образование в России. 2021;(4):41-50. https://doi.org/10.26170/2079-8717_2021_04_05

For citation:


Kayavo V.A. LANGUAGE ANXIETY AS A PROBLEM IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AND THE FACTORS OF ITS OCCURRENCE: ANALYSIS OF THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDIES. Pedagogical Education in Russia. 2021;(4):41-50. (In Russ.) https://doi.org/10.26170/2079-8717_2021_04_05

Просмотров: 75


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2079-8717 (Print)